Weekbericht 29 januari - 2 februari

Maandag stond er een onverwacht gezicht voor de klas: juf Lies. We maakten dankbaar gebruik van de lesuren. We werkten verder aan het thema 'Recht op'. We bestudeerden het schoolreglement en voerden een interessante discussie hierover. Welke regels en afspraken zijn nuttig? Welke regels zijn overbodig. De leerlingen zijn het er zeker over eens dat regels nodig en belangrijk zijn. "Er zou heel wat chaos zijn", zeiden enkele leerlingen. "Met veel gewonden...." 

Sommige regels vonden de leerlingen toch overbodig: waarom mogen we geen strandkledij dragen en geen kettingen en piercings? 

Over de afspraken over de smartphone en 'elektrische devices' werd (raar maar waar) geen woord gezegd. Deze regel drong misschien niet goed door of... onze leerlingen hechten minder belang aan schermen dan gedacht. 

Daarna mochten de leerlingen zelf nadenken over wat ze zouden willen veranderen op school. Ze gingen in groepjes aan het werk en dachten na over ideeën. Het leek minder gemakkelijk dan gedacht: dingen veranderen aan de school. Heel wat goede ideeën kwamen aan bod waaronder niet meer zwijgen tijdens het eten, minder huiswerk, elke week één keer frietjes en computerspelletjes spelen tijdens de middagpauze.

De leerlingen werkten in groep aan hun campagne en maakten hieromtrent een poster in Canva. Heel wat toffe resultaten waren het gevolg van een goede samenwerking. Daarna stelden de groepjes hun idee vlot voor aan de klas. Ze hadden ook heel goede argumenten waarom ze de regel wilden uitvoeren. Echt goed gedaan! 

Dinsdag en donderdag gingen we verder met het thema 'Recht op'. De leerlingen ondervonden zelf hoe een politieke partij gevormd wordt. We leerden heel wat over een democratie. Ook werkten we rond de week van de poëzie. De leerlingen schreven zelf een elfje (soort gedicht met vaste structuur) in het thema 'thuis'. Daarna mochten ze hun gedichten creatief uitwerken in Canva. 

Vrijdag was er de campagne #ik trek het mij aan. Tijdens het 'MOS-moment' dinsdag, in de turnzaal, werden de leerlingen uitgedaagd om zoveel mogelijk laagjes te dragen. In alle klassen in het lager en het kleuter werden de laagjes geteld. Tijdens dit gezamenlijk moment voor de hele school werd er een leuk verhaal i.v.m. de aarde gebracht voor de leerlingen. De directeur en juf Els gaven het beste van zichzelf in dit toneelstuk, als de aarde en de zon. Ze brachten een zeer krachtige en duidelijk boodschap over het klimaat. 

Tijdens het apotheosemoment op de speelplaats werden de winnaar per klas voorgesteld. Ook de leerkrachten deden hun uiterste best. Juf Louise was de trotse winnaar! Na de 'slotshow' dansten we nog gezellig op de speelplaats onder een stralend zonnetje. 

Planning

5 februari

6 februari
*Turnen 
*Toets meten en metend rekenen
Target 3, p. 12 – 13 - 14 – 17 – 18 – 19 – 27 – 28
Kabas, oefenblaadjes

7 februari
Toets taalwijs
Kijker 3, p. 12 – 13, 20 – 21, 24 - 25 (Kabas/WB/blaadjes) 

8 februari
Turnen 

9 februari
Test de Français
Module 4, p. 4 – 13 (Bingel/WB/map) 

Carnavalswandeling
De leerlingen mogen verkleed naar school komen. 

Gerelateerde blogberichten

Terug aan de slag

Pijltje

Een goede start!

Pijltje