Weekbericht 18 - 22 december

Na enkele weken, zelfs enkele maanden, hard werken, ging deze week het tempo wat naar beneden. Het deed ons allemaal deugd: de kerstsfeer in de klas, een netbaltoernooi, wat oefenen met de laptop, hier en daar wat dingen afwerken. We kwamen allemaal wat tot rust. 

Vrijdag 15 december konden we genieten van het kersttoneel van de leerlingen: een heel mooi verhaal en heel goed geacteerd door de leerlingen van het 4de, 5de en 6de leerjaar. Onze Schatkist heeft toch heel wat muzische talenten. De raamschilderingen aan de kant van de speelplaats zijn hier ook het bewijs van. Tegelijkertijd organiseerde onze oudervereniging een gezellige, sfeervolle kerstmarkt! Bedankt voor de massale opkomst. Het deed deugd om eens buiten het 'schoolse' en buiten de schooluren samen te zijn! 

Dinsdag gingen we de sportieve toer op: een netbaltoernooi. Op de vorige blogpost kan je het verslagje vinden. Hieronder vind je een link. 

Woensdag was "le moment suprême". De rapporten en de proeven werden uitgedeeld.  De leerlingen dachten na over hun sterke punten, groei en werkpunten a.d.h.v. het IK - rapport. Ook wilden we eens weten hoe de leerlingen zich voelen op school. Hiervoor hadden we individuele kindgesprekken. Zo kwam ik heel wat te weten over hoe de 
leerlingen zich voelen op school en wat de goeie punten en de werkpunten van de klas en de school zijn. 
Veel leerlingen stelden een klashuisdier voor. De leerlingen van het 6de leerjaar willen een 'klaskat'. Ze hebben 
zelfs al een naam voor het dier: Omer. 

Donderdag was een ICT-dagje. Tot grote blijdschap van de leerlingen werkten we veel met de computers: een online escaperoom en een gedicht. Hiermee werden de computervaardigheden ingeoefend en het samenwerken gestimuleerd! De leerlingen schreven een gedicht aan de hand van enkele opgegeven sleutelwoorden. Daarna mochten de leerlingen hun gedicht typen in Word, met aandacht voor de lay-out. Er werd druk geëxperimenteerd met lettertypes, lettergroottes, kleurgebruik en invoegen van afbeeldingen en foto's. 

De leerlingen namen donderdag hun kerstcadeautje mee naar huis. Ik zal er niet teveel over verklappen, maar bij het maken van dit cadeautje werkten we aan heel wat doelstellingen van ICT. Ik ben heel fier op het resultaat. En het is een heel nuttig cadeau in deze periode. En nu heb ik er genoeg over gezegd, voor ik het verklap! 😊

Vrijdag maakten we het even rustig en stil tijdens de kerstbezinning. Elk leerjaar verzorgde een stukje van het bezinningsmoment: een kerstliedje met instrumentjes, een zeer mooi, ontroerend verhaal over kerstlichtjes. tekstjes over de kerststal en een mooi slotgedicht. Het deed deugd om eens samen 'stil' te staan.

De rest van de dag genoot de klas van een
hoekenwerk i.v.m. kerstmis. De leerlingen leerden servetten vouwen op verschillende manieren, ze maakten een kerstkaart voor iemand uit de klas en maakten leuke foto's in de fotoboot. Voor de fotoboot gingen enkele meisjes enthousiast aan de slag om attributen te maken. De leerlingen dachten ook na over manieren om veel cadeautjes te kunnen geven en tegelijkertijd toch niet veel geld uit te geven. Ook mocht er gebouwd worden met Kapla en Lego, in het thema 'Kerstmis'. Sommigen vonden het fijn om echt nog eens te spelen en construeerden de mooiste dingen!  In de late namiddag genoten de leerlingen van een chipje, een drankje en een echt propjesgevecht! (Vraag de uitleg maar aan zoon-/dochterlief 😊)

Ik wens iedereen gezellige feestdagen met familie en vrienden, een fijne vakantie, rust en ontspanning! Tot in het nieuwe jaar!  

Gerelateerde blogberichten

Terug aan de slag

Pijltje

Een goede start!

Pijltje