Uitwerking thema Kikker in de kou


Planning van 8 januari tot en met 19 januari

- We starten de week met het aanbrengen van het prentenboek: Kikker in de kou

- We denken na hoe we zelf ijs kunnen maken
Breng mee op woensdag 10 januari: EEN IJSBLOKJE, groot of klein. Er mag ook iets in dit ijsblokje zitten. Een klein speelgoedje, pareltje, .... Ik zal een grote koeltas zetten in de gang, bij het toekomen in school mag je dit in de koeltas steken. Het is zeker niet erg als het al wat gesmolten is, of helemaal gesmolten, zo zien de kleuters dat ijs niet blijft, maar smelt als het niet meer in de diepvries zit. Ik voorzie zelf ook ijsblokken, voor de kindjes waarvan het moeilijk is om dit mee te brengen.

- Met blaadjes papier maken we ijsballen, waarmee we een ijsbalgevecht doen

- Aan de hand van een stappenplan maken we sneeuwman op papier

- We experimenteren met ijs 

- We experimenteren met scheerschuim (sneeuw) op de tafel

- We kijken op de wereldkaart waar de landen liggen waar het altijd koud is, en er altijd sneeuw ligt

- We hebben het over dieren in de winter, over dieren die een winterslaap doen. We maken voederhuisjes voor de vogels die we in school zullen ophangen.

- We dansen op het bibberlied van Samson en Marie

- We hebben het over heel wat begrippen: veel - weinig / meest - minste sneeuwballen, groepjes van 2 maken, eerst met materiaal, daarna op papier. De kleuters mogen hun sjaal nemen en we kijken wie de langste/kortste sjaal heeft, en leggen er een paar van kort naar lang.

- We hebben het over een vlammetje, een vlammetje geeft warmte, we geven warme complimentjes aan elkaar. 


Gerelateerde blogberichten

Welkom in de nieuwe klas!

Pijltje

De eerste schoolweek

Pijltje