De boerderij (de koe)
Uitwerking van maandag 18 mei tot en met vrijdag 29 mei
- We starten ons thema met een uitstap naar een boerderij in Houthulst, en dit maandag 18 mei. Graag kleertjes aan doen die voldoende warm zijn/mogen vuil worden, want we zitten een hele dag buiten. De bus zal ons brengen en ook terug komen ophalen.
--> Breng mee: Fruit, koekje, drankje, lunchpakket voor 's middags.
- We leren over de bouw van een koe.
- We knutselen een koe in de wei.
- We leren een liedje over de boerderijdieren en hun kleintjes.
- We leren over melk en kijken wat we allemaal kunnen maken met melk: pudding, chocomelk, kaas, ...
- We hebben het over de begrippen groot-klein-grootste-kleinste-groter-kleiner-even groot, we sorteren en rangschikken.
- We leren de klank OE.
--> klank verkennen
--> Woorden aanbieden waarin de klank OE zit.
--> Samen zoeken naar woorden waarin de klank OE zit.
- We hebben een boerderijhoek in klas.
- We tekenen krulstaarten van varkentjes met zowel de linker als rechterhand.
- We doen een zoek lotto waarbij kleuters verschillende prenten moeten zoeken op de speelplaats in het thema boerderij.
- Kringgesprek: Het vlees dat wij eten, van waar komt dit?
- We luisteren naar verhaaltjes in het thema 'boerderij'.
- We stempelen woorden na, en leggen letters in de juiste volgorde.
Belangrijke data:
Maandag 18 mei: Uitstap naar de boerderij.
Woensdag 20 mei: individuele foto's en klasfoto's.
Maandag 25 mei: pinkstermaandag, geen school.
Vrijdag 29 mei: Kunstwandeling, allemaal welkom!