Weekbericht van 2 - 6 september 2024

Franse tongbreker... 

Deze week werden de leerlingen onmiddellijk ondergedompeld in het Frans. Bonjour, je m'appelle, au revoir, ... . De leerlingen maakten kennis met de eerste woorden, zinnen en enkele dialoogjes. Sommigen genieten met volle teugen, anderen hebben toch wat gezonde stress. Niet nodig! Stap voor stap zal jullie Franse woordenschat/grammatica uitbreiden. Met 'René, het croissantje' wordt het zelfs superleuk! 

Al was de Franse tongbreker voor sommige leerlingen toch eventjes zweten. "Le nounou de Ninon ne dit ni oui ni non". Welke ouders/grootouders/vrienden durven het aan dit zinnetje enkele keren snel na elkaar te zeggen? Bonne chance! 


Wat leerden we? 

Deze week deden we al heel wat. We deden wiskunde (herhaling hoofdrekenen en bewerkingen) en spelling (samenstellingen schrijven). Ook was er wereldoriëntatie: verkeer en 'wereldhandel'. 

Om de groepssfeer wat te bevorderen, deden we al enkele activiteiten. Ook was er een juf Lies-quiz. Je juf goed kennen kan zeker nooit kwaad. :-D

Tutorlezen 

Donderdag gingen we ook van start met tutorlezen. De leerlingen van het 5de en 6de leerjaar maakten kennis met hun 'leeskindje'. Ook werd er al in boeken gesnuisterd en voorgelezen. De leerlingen van het 5de en 6de leerjaar zijn zo'n lieve, zorgzame 'tutors'. Leuk om te zien!

1 + 1 = ... een goede sfeer en veel plezier? Natuurlijk! We gaan ervoor!  

Deze week was voor veel leerlingen best wel spannend, zeker de momenten dat we samen zaten met het 6de leerjaar. De klasgenoten kent iedereen al jaar en dag, vanbuiten en vanbinnen, blindelings.  

Nu gaan we op sommige dagen mixen met het 6de leerjaar. Hoe is de sfeer daar? Wie zijn die leerlingen? Zijn ze grappig en leuk? Waar houden ze van? Dit zullen jullie snel te weten komen. Enkele activiteiten zouden hier zeker voor moeten zorgen. Het M&M-spel was zeker een stap in de goede richting: een M&M nemen, de bijhorende vraag oplossen en dan opsmullen. 

Ook deden we een 'drama-activiteit' in gemengde groepen: L5B - L6B werden gemengd, in groepjes verdeeld en kregen elk een klasregel. Hier moesten ze een toneeltje rond schrijven. Volgende week zullen we naar alle toneeltjes kijken. Juf liep rond en zag dat het 'grappig' en 'dramatisch' zal worden. Het viel wel op dat iedereen goed samenwerkte. Wauw! 

Kwartierlezen 

En dan sluit ik het weekverslagje af met voor sommigen misschien wel het leukste momentje van de dag: kwartierlezen. Dagelijks lezen we met de hele school een kwartier na de speeltijd: eventjes verdwijnen in een  interessant boek of grappig of spannend verhaal. Aan heel wat leerlingen kan je al zien dat ze hier naar uitkijken. En dat een kwartier voor sommigen echt tekort is. :-D Missie bij sommigen dus al geslaagd! Lezen is leuk! 

De leerlingen krijgen een leeszak, waar ze drie boeken mogen insteken. Ze mogen van thuis boeken meebrengen. Ze mogen ook boeken kiezen in de klas. De leerlingen die willen, mogen gerust een boek meenemen uit de klasbibliotheek. 


Planning

Maandag 9 september 2024 
* Turnen 

Dinsdag 10 september 2024 

Woensdag 11 september 2024
* Belevingsloop in Eernegem 

Donderdag 12 september 2024 

 Vrijdag 13 september 2024 
* Turnen
*HW spelling
*HW rekenen
*HW Frans


Maandag 16 september 2024 
* Turnen 

Dinsdag 17 september 2024

Woensdag 18 september 2024 
* Toets Frans (zie agenda + studiewijzer)  

Donderdag 19 september 2024   

Vrijdag 20 september 2024 
* Turnen 


Maandag 23 september 2024 
* Turnen 

Dinsdag 24 september 2024
* Sportdag    

Woensdag 25 september 2024    

Donderdag 26 september 2024   
* Verkeersveilige dag

 Vrijdag 27 september 2024 
* Turnen
* Start projectweek  


Gerelateerde blogberichten

Terug aan de slag

Pijltje

Een goede start!

Pijltje